5.2.2010

Bangkok - vaalenpunaisten taksien kaupunki

Bangkokiin paasy vei lopulta yli 24 tuntia. Lentokentalla meilta kysyttiin haluaisimmeko lentaa kenties Delhin kautta, koska kone oli ylibookattu/ Viela siina vaiheessa kieltaydyimme, koska minulla ei ollut mitaan halua paasta valilaskulle Intiaan. Lahtoportilla meilta sitten tiedusteltiin halukkuutta lentaa Soulin kautta. Lisaksi meille tarjottiin 600 e rahaa tuosta lisalenkista. Hetken asiaa mietittyamme paatimme hyvaksya tarjouksen ja matkatavaramme siirrettiin kiireen vilkkaan Soulin koneeseen, joka lahti tuntia myohemmin kuin Bangkokin kone.

Auringonnousu Mongolian ja Kiinan rajalla on varmaan melko uskomaton kokemus, koska jo lentokoneen ikkunastakin se naytti todella hienolta. Paasimme myos nakemaan vilaukselta Pohjois-Korean rannikkoa. Soulin lentokentta sijaitsi saarella paakaupungin edustalla ja nakymat siellakin olivat hienot. Ainakin lentokoneen ikkunasta katsottuna. Itse Soul meilta jai nyt nakematta, silla vaihtoaikaa oli vain noin tunti ja siina ajassa meidan piti viela hankea uudet boarding passit. Lisaksi jouduimme uuteen turvatarkastukseen, jonka seurauksena etelakorealaiset rajavirkailijat kaatoivat Salmiakkikossut viemariin, vaikka yritin niita kylla kovasti virkailijoille henkilokohtaisempaankin kayttoon lahjoittaa.

Thai Airwaysin lennolla palvelu oli seka nopeaa, ystavallista etta anteliasta. Juomien kanssa ei saastelty ja ruokakin oli hyvaa. Yksi yllatys meita kuitenkin viela odotti. Sen sijaan, etta olisimme lentaneet suoraan Bangkokiin teimmekin viela valilaskun Hong Kongiin, jossa jouduimme jalleen kerran ulos koneesta turvatarkastukseen. Aikaa Hong Kongissakaan ei ollut kuin 45 min, joten kovin laheisesti emme ehtineet kaupunkiin tutustua. Lopulta saavuimme Bangkokiin eilen illalla paikallista aikaa noin klo. 18.00 (kello on taalla 5 tuntia Suomea edella). Puolen tunnin jonotuksen jalkeen saimme taksin ja paasimme ihastelemaan oista Bangkokia, joka oli yllattavankin modernin ja siistin oloinen suurkaupunki. Matkalla kaupunkiin naimme ainoastaan yhden auton, joka ei ollut japanilaisvalmisteinen.

Hotellimme sijaitsee Khao San Roadilla, jonne suurin osa reppureissaajista tuntuu hakeutuvan. Itse katu on melko rasittava paikka, silla jokainen vastaantulija yrittaa kaupitella jotain. Onneksi ihmiset taalla uskovat kuitenkin sanaa "ei" ja toistaalta kaikki palvelut ovat kylla hyvin lahella. Hintataso taalla on halpa ja taksimatka lentokentalta maksoi hieman yli 10 euroa. Ravintolassa syo helposti noin 5 eurolla jopa taalla keskustassa. Olut maksaa naissa Khao San Roadin kalleissa baareissa noin 2 e / pullo ja paikallista lahdevetta saa Seven Elevenista puoli litraa alle 20 sentilla. Hiustenleikkuu maksaa pari euroa ja mittatilauspuvun saa 100 eurolla (tinkimalla varmaan halvemmallakin). Huomiota on herattanyt myos se, etta lahes joka toinen taksi on vaaleanpunainen.

Aamulla herasimme hyvissa ajoin ja kavimme katselemassa hieman kaupunkia. Ennen puoltapaivaa lampotila oli viela jokseenkin inhimillinen, mutta nyt ulkona on niin kuuma, ettei siella oikein tahdo jaksaa mitaan tehda. Pieni tuulenvire sentaan tekee olosta hieman siedettavampaa. Ilmakosteus on taalla myos aivan eri luokkaa kun Suomessa. Kavimme katsomassa yhta buddhalaista temppelia, josta oli myos hienot nakoalat kaupungin ylle. Bangkokia on kutsuttu idan venetsiaksi ja kaupunkia halkoo myos useampi kanava, joita edelleen kaytetaan kulkuvaylina. Rakennustyylista tulee hieman mieleen ranskalaiset siirtomaakaupungit, mutta mukana on myos aasialaisia vaikutteita. Kuningasperheen kuvia nakyy olevan joka paikassa.

Seuraavaksi menemme varmaankin lepaamaan hetkeksi. Illalla ajattelin kayda parturissa ja huomenna lahdemme tutustumaan kiinalaiskaupunginosaan. Mittatilauspuvun teettamistakin olen hieman harkinnut nyt kun Finnair lisasi matkabudjettiamme runsaalla kadella.

Renki kirjoitti...

No niin, vaikeuksien kautta perille. Varmaan melko mukavaa istua koneessa ja kentillä noin kauan, mutta kyllä varmaan itsekin olisin tarttunut tuollaiseen tarjoukseen. Ja näittehän vilaukselta Korean niemimaata. Mukavaa viikonloppua ja pistähän taas päivitystä pian.

Aleksi kirjoitti...

No meilla kun ei sinallaan ollut mihinkaan kiire. Tai ei ole edelleenkaan... Kun matkalla tassa ollaan kuitenkin jatkuvasti niin ajateltiin etta ollaan varmaan kiireettomimmat sitten koneessa kun kukaan muu ei ollut tuohon suostunut. Ja olihan siina periaatteessa tietysti sekin vaara, etta oltais voitu joutua eri lennoille. Ja toki tuo rahallinen korvauskin houkutti ;)